Wiesz, dlaczego warto mieć stronę internetową? Jest wiele powodów, ale dzisiaj skupiam się na tych najważniejszych w 2023 roku. Już wiesz, że chcesz mieć stronę internetową, która będzie działać na korzyść twojej firmy, przyciągać klientów i generować sprzedaż, ale nie wiesz, od czego zacząć?

Posłuchaj podcastu: dlaczego zrobić stronę internetową w 2023 roku:

Transkrypcja podcastu, jeśli wolisz czytać

[0:00] Cześć, dzień dobry, witam cię serdecznie w kolejnym odcinku podcastu Jak nie zdziczeć w domu. Ja nazywam się Katarzyna Janoska, a ty dowiesz się dzisiaj, dlaczego warto zrobić stronę internetową. I ostatnio mam dużo takich rozkminek i obserwuję świat, bo wracam biznesowo do robienia stron internetowych zupełnie na poważnie. I w związku z tym stwierdziłam, że sama muszę się zastanowić, po co komu strona internetowa? I kiedy zadałam sobie w głowie to pytanie, świat jakby przyszedł z odpowiedziami. Dosłownie w zeszłym tygodniu rozmawiałam z moją szwagierką, która szukała prezentów dla nauczycieli.

[0:41] I wyobraź sobie, najpierw musiała przegrzebać cały internet w poszukiwaniu sensownego prezentu, inspiracji itd. No i do tego świetnie sprawdziły się serwisy typu Instagram, Pinterest i co tam sobie wymyślisz, nawet Google Images pomagały jej w tym wyborze.

Scenariusz grozy: co jeśli nie masz strony internetowej?

[0:56] Kiedy już zorientowała się, co chce kupić, odkryła, że jest jedna dziewczyna na Instagramie, która robi dokładnie takie rzeczy, jak ona chciałaby tej nauczycielce kupić. I wtedy szwagierka przyszła do mnie i powiedziała, wiesz co, słuchaj, bo mam taki problem, znalazłam tę dziewczynę na Instagramie, ale próbowałam znaleźć jej stronę internetową i jej sklep z tym rękodziełem, który chce kupić, no i kurcze, nie mogę znaleźć, nie ma. Przeglądałam tego jej Instagrama, zadałam kilka pytań, takich orientacyjnych, czy ona naprawdę jest prawdziwa, ale musiałam to zrobić kulturalnie, w godzinach pracy, no bo przecież nie będę pisać do kogoś po nocy, no nie? I dalsza część tej opowieści mojej szwagierki rozwijała się w podobnym tonie. Generalnie cały wydźwięk był taki, że ona jako klientka, która chce wydać pieniądze, zamiast po prostu krzyknąć SHUT UP AND TAKE MY MONEY.

[1:52] Musiała zweryfikować, czy osoba, od której chce coś kupić, faktycznie prowadzi biznes. Czy jest prawdziwa przede wszystkim, a nie jest jakimś botem na Instagramie, czy sprzedaje tą rzecz, która jest gdzieś tam w Instagramowej galerii, czy być może jest to już oferta nieaktualna. I w dodatku przeżyła totalny stres podając swój adres domowy, czyli adres do wysyłki, w prywatnych wiadomościach Instagrama. No zabezpieczenia na maksa. Nie wspominając już o tym, że następnie musiała przelać pieniądze na jakieś losowe konto osoby, której nie zna, bez żadnego systemu zabezpieczeń typu np. Płatność kartą kredytową, którą można w każdej chwili zablokować, użyć modułu chargeback w twoim banku, jeśli okaże się, że paczka nie dotrze. Kiedy wysyłasz pieniądze na czyjeś konto bankowe, no sorry, ale you’re screwed. Zrobiło się to totalnie z własnej woli. No i moja szwagierka zdając sobie sprawę ze wszystkich tych trudności, zamawiała prezent dla nauczycielki z duszą na ramieniu.

[3:05] A potem, kiedy ten proces się udał, pokazała mi jeszcze z ciekawości historię czatu z tą rękodzielniczką. Okazało się, że dziewczyna robiła ten prezent bardzo na bieżąco, W związku z tym zaproponowała mojej szwagierce kilka kolorów, z których to może być zrobione. Wiecie, że na Instagramie w wiadomościach nie da się dołączyć kilku zdjęć naraz? Więc jeśli ta dziewczyna robiła tą rzecz w 10 kolorach, to musiała wysłać 10 osobnych wiadomości i w każdej z nich załączyła jeden obrazek z jednym kolorem włóczki. Jezus Maria, to po każdej stronie było tak trudne.

Dlaczego warto zrobić stronę internetową? – Wiarygodność

Więc powód pierwszy.

[3:51] Od strony klienta. Kiedy posiadasz swoją stronę internetową, bardzo znacząco podnosisz wiarygodność swojego biznesu. W oczach ludzi nietechnicznych, czyli takich jak moja szwagierka, Strona internetowa, kiedy prowadzisz biznes online, jest takim równoważnikiem siedziby, fizycznej siedziby, kiedy prowadzisz normalny biznes offline.

Dlaczego warto zrobić stronę internetową? – Edukacja

Drugi powód do posiadania strony internetowej, wynikający również z tej historii, to edukowanie Twojego klienta o produkcie. W tym wypadku rękodzielniczki, ileż łatwiej byłoby na stronie internetowej zamieścić jedną galerię, jeden raz, ze wszystkimi kolorami włóczek, z których ona może robić swoje małe dzieła, i dodatkowo załączyć galerię. Tych właśnie rękodzielniczych cudów, które laska wyplata i po raz kolejny zrobiłaby to raz i byłyby wszystkie w jednym miejscu. Nie musiałaby każdemu klientowi z osobna wysyłać dziesięciu osobnych wiadomości. Ile to jest zaoszczędzonego czasu po jej stronie i ile zaoszczędzonego stresu po stronie tego klienta, który teraz, kiedy już dostał tych dziesięć wiadomości, musi jeszcze podejmować decyzje dotyczące koloru.

[5:17] I równocześnie klient od razu wie, że jeżeli ta oferta jest na stronie, to znaczy, że jest aktualna, a nie, że jest to jakieś nieaktualne zdjęcie na feedzie Instagrama, które być może jest sprzed czterech lat i już dawno nie jest aktualne.

[5:34] Druga forma edukacji, tym razem już nie w rękodziele, to np. Możliwość umieszczenia tam dłuższej formy przekazu, np. Wpisów blogowych, które napisane raz działają cały czas i ściągają klientów poprzez wyszukiwanie. Stories i Reelsy są super, ale znikają w ciągu 24 godzin, jeżeli nie z całego serwisu, to przynajmniej ze świadomości odbiorcy. Tweety i wpisy na stronie Facebooka są ekstra, Tylko, który Twój klient przeskanuje cały Twój wall, żeby poskładać Twoją ofertę do kupy z tych kilkunasto znakowych wpisów? Czy post sprzed roku, do którego się doskroluje, jest nadal aktualny?

[6:21] Czy ty to sprawdzasz, czy ty to aktualizujesz? Czy jak każdy normalny człowiek korzystasz z social mediów w taki sposób, że to co dzisiaj jest aktualne, jutro już może być kompletnie nieważne? Warto się nad tym zastanowić, jeżeli jeszcze nie masz swojej strony internetowej i nie informujesz tam o swoim produkcie całościowo. Zresztą, strona internetowa, nawet jeżeli opierasz się na social mediach w swoim biznesie, jest świetnym hubem do tego, żeby umieścić na niej linki do wszystkich Twoich social mediów, żeby w tym jednym miejscu zbierać i feeda z Instagrama, i odnośnik do Facebooka, i filmy z YouTube’a.

[7:04] I wtedy, kiedy napotykasz na swojej drodze nowego klienta, wysyłasz mu jeden link. Jeden. I on na tej stronie znajdzie już wszystko, co go interesuje. Nie musisz wybierać, czy to jest klient, do którego lepiej przemówią filmy z YouTube’a, czy może lepiej przemówią do niego krótkie wpisy, czy może długie.

Dlaczego warto zrobić stronę internetową? – Wyszukiwarki

Trzeci powód, dla którego warto mieć swoją własną stronę internetową, to taki, o którym już trochę wspomniałam i to jest obecność w wyszukiwarkach. W 2010 roku, czyli w świecie internetu jakieś 4 wieki temu, pisałam pracę licencjacką o wpływie social mediów na wyniki wyszukiwania danej marki. I tak, wtedy obecność w social mediach świetnie działała. Ale czy nadal masz konto na naszej klasie, która była w pełni dostępna dla Google’a? Na pewno nie, m.in. dlatego, że nasza klasa już zdaje się nie istnieje.

[8:04] A jeśli chodzi o wpisy na Facebooku, czy na Instagramie, czy na TikToku, Może to być dla Ciebie zaskakujące, ale Google nie szczególnie ma do nich dostęp. A kiedy ktoś chce coś kupić… To zazwyczaj zaczyna właśnie od Google’a. A ostatnio słyszałam, że pokolenie Z potrafi zaczynać swoje wyszukiwania zakupowe na YouTubie, który też należy do Google’a.

[8:32] W związku, z czym naprawdę warto mieć swoją stronę internetową choćby po to, że jeśli masz podcast i chcesz, żeby ludzie trafiali do niego nie tylko z katalogu Apple albo Spotify, ale też z wyszukiwarek, kiedy szukają rozwiązania swojego problemu, o którym opowiadasz w podcaście, to warto mieć stronę internetową, na której będziesz zamieszczać transkrypcję tego podcastu. Podpowiem z własnego doświadczenia, że taką transkrypcję można troszeczkę oszukać i dopalić ją słowami kluczowymi, które są naturalne w piśmie, ale nie szczególnie naturalne, kiedy się mówi do mikrofonu, zwłaszcza jeżeli, tak jak ja, mówisz bez szczegółowych scenariuszy.

Dlaczego warto zrobić stronę internetową? – Zbieranie leadów

Czwarty powód do posiadania swojej własnej strony internetowej, to niezrównane możliwości zbierania leadów, czyli przekładając na ludzki, zbierania subskrybentów do twojego newslettera. Mogłoby się wydawać, że newslettery już dawno odeszły do lamusa, ale tak się jednak składa, że co rozmawiam z jakimiś biznesmenami, którzy stali się uwaga, uwaga milionerami w ciągu ostatniego dziesięciolecia, wszyscy, którzy sprzedają przez swoje newslettery. [9:50] Dlatego, że masz pewność, że na Twoim newsletterze są osoby, które są totalnie zainteresowane tematem Twojej działalności. Dlatego, że w newsletterze od czasu do czasu możesz dawać dodatkową wartość. I dlatego, że możesz zachęcić ludzi do zapisania się na Twój newsletter. Poprzez tak zwany lead magnet, czyli e-book, miniszkolenie, checklistę.

[10:16] Przykładowy newsletter, który ludzie przeczytają i cali się zapalą, że ojej, takie newslettery chcę dostawać. A przedstawienie lead magnetu też wymaga strony internetowej. Oczywiście możesz próbować co chwilę opowiadać w swoim podcaście, że można zapisać się do twojego newslettera, Ale znowu, z mojego doświadczenia powiem Ci, że nieszczególnie to działa, ponieważ kiedy ludzie słuchają Twojego podcastu, to zazwyczaj biegają, jadą samochodem, zmywają, gotują, no po prostu nie mają klawiatury pod ręką, żeby wejść na stronę z newsletterem i się zapisać.

[10:54] A landing page’e oferowane przez systemy newsletterowe, no nie oszukujmy się, są raczej ograniczone.

[11:02] W związku z czym, super jest mieć swoją własną stronę internetową, na której możesz umieścić, co Ci się tylko podoba, dodać dodatkowe treści, umieścić kilka leadmagnetów na różnych stronach, do których będziesz kierować z różnych miejsc w swoich social mediach i tam ludzie będą mogli doczytać dokładnie, zapisać się, a potem Ty masz szansę się z nimi komunikować.

Dlaczego warto zrobić stronę internetową? – Niezależność od social mediów

Piąty powód, pewnie na tym etapie już oczywisty, to totalna niezależność od social mediów. Znowu, w świecie biznesowo-freelanserskim w tym roku 2023 obserwuję wielką falę odchodzenia z social mediów. Co ktoś zarabia więcej w internecie, tym głośniej krzyczy w tym roku: „odchodzę z social mediów”. No i oczywiście dla nas szaraczków to jest średnio możliwe do wykonania, bo nie oszukujmy się, oni odchodzą z tych social mediów już po tym, jak zarobili swój pierwszy milion.

[12:02] Ale my też jesteśmy uzależnieni od algorytmów, od humorów, od polityki, od tego, że przychodzi jakiś nowy właściciel i zmienia nazwę świetnie znanego serwisu na taką, która się nawet nie wyszukuje. W związku z tym naprawdę warto budować jakąś niezależność, zwłaszcza, że na Facebooku oglądam ostatnio coraz większe płacze, coraz większych marek, że ich fanpage został przejęty przez kogoś innego, że ich konto zostało zablokowane z kompletnie niewiadomego powodu, że stracili dostęp do swoich danych. I teraz wyobraź sobie tę rękodzielniczkę z samego początku: Ona sprzedała mojej szwagierce rzecz dla nauczycielki. Nawet wie, że to dla nauczycielki. W związku, z czym mogłaby sobie ustawić automatyzację, w której przed następnym dniem nauczyciela wysyła do mojej szwagierki informację hej, w tym roku też możesz kupić fantastyczny prezent dla nauczycieli, który będzie świetnie uzupełniał to, co kupiłaś rok temu. I wiesz co?

[13:12] Ponieważ komunikowała się z moją szwagierką przez Instagram, to po pierwsze nie wolno jej tego zrobić zgodnie z prawem, bo prawo mówi, że marka może się skomunikować z osobą prywatną tylko w ciągu 24 godzin od ostatniego kontaktu, który wyniknął ze strony tego klienta. W przeciwnym razie ten kontakt odbierany jest jako spam, ponieważ ten klient nigdzie nic nie podpisywał, nigdzie nie zaznaczył żadnego checkboxa i nigdzie nie miał szansy wyrazić zgody na to, że chce, żeby ta marka się z nim komunikowała. A po drugie, bardziej dramatyczny scenariusz, wyobraź sobie, że ta dziewczyna ma setki takich klientek jak moja szwagierka I właśnie któregoś dnia Instagram postanawia zablokować jej konto, wywalić, dać jej shadowbana, whatever. Tysiące scenariuszy dzieją się z social mediami w dzisiejszych czasach. I co? I ona właśnie straciła cały swój biznes.

[14:15] I nie ma kontaktów do swoich klientów, nie ma swojej strony internetowej, na której ma ofertę. Jeśli jest mało przezorna… To zapewne nie ma też wszystkich tych zdjęć, które wcześniej wrzucała na Instagrama. Po prostu wszystko przepadło.

[14:32] To nie jest scenariusz, który życzyłabym komukolwiek. W związku, z czym warto mieć stronę internetową, żeby się uniezależnić od social mediów, albo chociaż, żeby traktować ją jako kopię zapasową swojego biznesu. Masz już swoją stronę internetową, czy dopiero będziesz mieć swoją stronę internetową? Bo jeśli chcesz ją mieć i jeszcze nie masz, to świetnie się składa, bo po pierwsze, ja zajmuję się robieniem stron i zawsze możesz do mnie napisać na kontaktmałpa.katarzyna.janowska.pl.

Program dla niezależnych biznesów — Spraw Sobie Stronę

[15:07] A po drugie i ważniejsze, stworzyłyśmy z Jolą Ambrożewicz mega program dla niezależnych biznesów, dzięki któremu stworzysz swoją własną stronę internetową, która całą dobę pracuje na Twój biznes. Program ma 4 tygodnie i w ich ciągu razem stworzymy Twoją stronę internetową. Dostajesz kompleksowe materiały wideo, z których dowiadujesz się krok po kroku, co kliknąć, gdzie wpisać, jak zapisać, żeby bezstresowo i bez jakiegokolwiek kodowania rozpykać wszystkie technikalia, kwestie graficzne, prawne i strategiczne Twojej strony. Raz w tygodniu spotykamy się na żywo, online oczywiście, mamy 2023 i obgadujemy postępy, ale co ważne na bieżąco, serio na bieżąco, odpowiadamy na wszystkie Twoje pytania na grupie dedykowanej uczestnikom programu.

Cel programu – Dopasowana strona internetowa dla Twojego biznesu

[16:05] Naszym celem nie jest zrobić z Ciebie profesjonalnego web dewelopera, więc nie będziemy Cię zamęczać technikaliami, tym jak zbudowane są serwery, jak się nauczyć kodowania w HTML-u i CSS-ie.

[16:20] Nie, nie. Żadne z tych rzeczy nie jest Ci potrzebne. Naszym celem, wspólnym mam nadzieję, jest wspólnymi siłami zrobić Twoją stronę internetową na maksa dopasowaną do Twojego biznesu. A kim jesteśmy, żeby twierdzić, że to się uda? Ja od 10 lat profesjonalnie robię strony internetowe i świetnie dogaduję się z WordPressem, serwerami i kodem. A zawodowo i z wykształcenia jestem frontend developerką i UX designerką. Uwielbiam uczyć i tłumaczyć skomplikowane kwestie na prosty ludzki język, więc zacznę od tych tajemniczych tytułów. Po prostu koduje strony internetowe i projektuje je tak, żeby były użyteczne dla klienta końcowego. I dla administratora też.

[17:11] Więc ja poprowadzę Cię przez wszystkie aspekty techniczne i graficzne Twojej strony. To jest to, co normalnie dostajesz podczas współpracy z profesjonalną agencją tworzącą Twoją stronę internetową. Jola Ambrożewicz, z którą prowadzę ten program, jest strateżką komunikacji marki, trenerką biznesu i mentorką marketingu interakcyjnego. Pomaga inspirującym markom zapisywać się w sercach odbiorców.

[17:41] Jola poprowadzi Cię w procesie określenia celu i strategii Twojej strony internetowej, czyli w tym, co musisz zrobić samotnie, jeśli decydujesz się na współpracę z agencją interaktywną. Przychodzisz do nich i cel Twojej strony ma być już określony. Już masz wiedzieć, co Ty chcesz tam mieć, po co i jeszcze najlepiej gdzie. W związku z tym ten program daje Ci więcej niż współpraca z przeciętną agencją interaktywną, a kosztuje ułamek tego. Więc jeśli to brzmi dla Ciebie interesująco, to zapraszam Cię na stronę internetową sprawsobiestrone.pl.

Szczegóły programu i przedsprzedaż edycji

[18:22] I tam dowiesz się wszelkich szczegółów dotyczących programu. Przedsprzedaż tej edycji trwa do 21 listopada, ale totalnie Cię zachęcam, żeby dołączyć już teraz, dlatego że tylko do niedzieli, 19 listopada są dostępne niektóre super sztosowe bonusy i tym bonusem jest kurs Newsletter Start, więc jeśli jeszcze nie masz swojego newslettera, A już wiesz, że chcesz się uniezależnić od social mediów i komunikować z klientami legalnie i jak należy, to bardzo Cię zachęcam do dołączenia do tego programu jeszcze przed niedzielą 19 listopada 2023 roku. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, to oczywiście wal śmiało na kontakt małpa katarzynajanowska.pl. Daj znać, co myślisz o tym programie i czy dołączysz.